Ja? Komt 'ie!
Op een vroege woensdag morgen ging ik samen met een tweede klas lekker zingen. Hoewel het vrij onverwacht was (niet van te voren afgesproken, dus ook niet voorbereid), kreeg ik niet of nooit geweest van Acda en de Munnik in m'n handen en hoppa zingen met die groep.
Later kreeg ik als feedback o.a. dit: "Eis ook stilte tijdens je intro".
Daar heb ik toen mijn gedachten overheen laten gaan evenals de Korthage cirkel. De korte versie:
Wat wilde, voelde, dacht en deed ik en wat wilden, voelden, dachten en deden de leerlingen?
Ik wilde het tempo in het zingen hoog houden, zodat we niet gigantisch in zouden kakken met z'n allen. Ik voelde dat het nodig was om gewoon lekker door te spelen/in te zetten met de piano als het rustig genoeg was, anders kregen de leerlingen nog veel meer ruimte om te kletsen. Ik dacht dat de leerlingen snel af zouden haken als ik niet flink tempo hield en daarom vond ik het niet erg dat het soms niet helemaal doodstil was tijdens mijn intro. Ik speelde dus af en toe een intro met wat ruis er doorheen, ruis tot een bepaalde grens weliswaar.
De leerlingen wilden wel zingen, maar wilden ook kletsen en natuurlijk wilden ze ook de nieuwe docent uitproberen. Ze voelden dat er weinig ruimte was om te kletsen, probeerden dat op bepaalde momenten te doen en waren vervolgens wel steeds op tijd stil om goed in te zetten en deden ook goed mee. De leerlingen dachten vast "Wat is muziek een fantastisch vak!", of ze dachten dat ze nog maar tien minuten moesten en dat er een docent behoorlijk veel van hen vroeg voor dat moment. De leerlingen deden wat ze moesten doen: zingen en stiekem af en toe een klein woordje tijdens mijn intro.
Om even te nuanceren: het was absoluut geen kippenhok. Het waren hooguit een paar leerlingen die af en toe heel zacht iets zeiden, wat ik persoonlijk niet storend vond. Ze waren het akkoord voordat ze in moesten zetten altijd stil en zetten steeds precies goed in, verder deden ze prima mee.
Kern: een paar leerlingen die af en toe, na een zeer intensieve les, heel zacht iets zeggen als jij je intro speelt, maar wel heel goed meedoen: tolereren en je tempo + sfeer hoog houden of niet?
Ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele nieuwe probeersels/handelingen!
zondag 4 april 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenJij hebt duidelijk een weloverwogen keuze gemaakt. Dat zie ik graag, want dat 'weloverwogen' daar draait het om in deze opleiding. Al zou je goed geargumenteerd in een roze overal lesgeven; prima! Wat nog interessant is, is om naar jouw argumetnen te kijken en alternatieven te formuleren; waarom zou je ze eventueel toch in het intro stil willen hebben? Hoe doe je dat dan? Wat zouden leerlingen daarvan vinden/voelen/doen?